Biggi Vinkeloe (saxofon och flöjt)
Hon föddes i Tyskland. Studerade och bodde i Frankrike under åren 1974 - 1988. Sedan 1988 bor och arbetar hon i Sverige. Hon har fått stöd från Kulturrådet för diverse projekt. Hon har fått stipendier från bl.a. Kungälv 1995, Bohus landsting 1997, Svenska Kulturrådet 1995, 1998, och 2003. Hon var ”artist in residence” vid Headlands Center for the Arts i San Francisco under våren 2001.
   Biggi Vinkeloe har främst arbetat tillsammans med sin egen trio. Basister i trion har varit Barre Phillips, Georg Wolf, Peter Friis Nielsen och Peter Kowald. Trumslagare är Peeter Uuskyla.
    Hon har spelat in 17 album och gett ut sex album i eget namn, samt gjort ett flertal radioproduktioner. Hon har turnerat i många europeiska länder och framträtt vid festivaler som Victoria Jazz Festival, du Maurier Jazz Festival i Vancouver, Taktlos i Schweiz, Kerava Jazz Festival i Finland, Vandoeuvre Jazz Festival i Frankrike, Göteborgs Jazzfestival och Umeå Jazzfestival i Sverige, samt Greifswald Jazz Festival i Tyskland.
    Konserter och inspelningar: med bl.a. Cecil Taylor, Barre Phillips, Peeter Uuskyla, Peter Kowald, Peter Friis Nielsen, Perry Robinson, Miya Masaoka, Wayne Lopes, Ken Filiano, Steve Swell, Filippo Monico, Don Robinson, Gino Robair, Phil Marks, Paul Obermayer, Rex Casswell, Lisle Ellis, Alex Cline, Lotte Anker, Chris Brown, Mary Oliver.
    Större projekt: ”European Echoes” på Röda Sten i Göteborg sedan 1996, och ”Over the Ocean” i oktober 2000: Dessa projekt innehöll skapande föreställningar, happenings, konserter, installationer med ljud, färger, rörelse, ljus, och utvecklades tillsammans med konstnärer, musiker och artister från olika länder. Uppbyggande av ett europeiskt nätverk av personer som arbetar med nutida konst och musik (e=mad, European music, art, dance).
    Multimediaföreställningar: i Italien, Danmark, Sverige, Tyskland, Finland, Nederländerna med visuella konstnärerna Ebbe Pettersson och Andrew Cowie, och dansarna/koreograferna Tommi Kitt och Katie Duck.
    Samarbete med musiker inom ny klassisk musik, Marie Wärme, dragspel, och Eva Bruun Hansen, röst, kompositioner och improvisationer. Konserter i USA och Europa, samt tre album med heavy metal-basisten Magnus Rosén.
    Sedan 2001 arbetar hon i duo med trumslagaren Donald Robinson. De har framträtt tillsammans i Kalifornien,  England, Sverige och Danmark. De grundade REV i samarbete med basisten Lisle Ellis.


   Donald Robinson (trummor)
Han har blivit beskriven som ”slagverksdervisch” (Coda), och är en teknisk mästare på trummor. Han är en stöttepelare inom avant-gardejazzen i San Francisco Bay och framträder och spelar in med många av traktens improvisationsmusiker, från saxofonisterna John Tchicai, Marco Eneidi och Larry Ochs till kotospelaren Miya Masaoka och pianisten Matthew Goodheart, samt med framstående gäster som Cecil Taylor, Wadada Leo Smith, George Lewis, trumpetaren Raphe Malik  och kanadensiske pianisten Paul Plimley. Mycket av arbetet har omfattat kombinationen Robinson och basisten Lisle Ellis som kompsektion, enligt Jazz Times ”det bästa basist-trummisteamet”. Robinson inledde på 1970-talet ett långvarigt och fruktbart musikaliskt samarbete med den nu framlidne tenorsaxofonisten Glenn Spearman.
      Robinson föddes i Boston, Massachusetts 1953. Han studerade först klassiskt slagverk vid New England Conservatory. I början av 70-talet hade han sin lärlingstid i Paris jazzvärld, där han studerade för Kenny Clarke och spelade ihop med Alan Silva, Anthony Braxton, Oliver Lake och Bobby Few bland många andra. Han började spela ihop med Spearman som duopartner under denna period i Paris, ett samarbete som fortsatte i ett flertal konstellationer och många inspelningar fram till saxofonistens död 1998. Som en följd av deras samverkan i Glenn  Spearman Double Trio bildade Robinson, Ochs och Ellis ”What We Live” 1994.


  Lisle Ellis (bas)
Lisle Ellis har varit aktiv inom musiklivet som kontrabasist, kompositör, dirigent, intendent och ledare för orkestrar och mindre ensembler under drygt 25 år.
Kraften och skönheten i hans konst, både visuellt och musikaliskt, är påtaglig i allt han skapar. Ellis började spela bas 1963, och 1973 antogs han vid musiklinjen på Douglas College i Vancouver där han studerade för Milan Hurt från Vancouver Symphony Orchestra.
      Mellan 1975-1979 studerade Ellis i New York vid välrenommerade Creative Music Studio (CMS) tillsammans med många av de lysande stjärnorna inom nyskapande musik. Den av dessa musiker som haft störst inflytande på musikens utveckling var Cecil Taylor.  Sedan dess har Ellis samarbetat med ett flertal musiker som tillhör Taylors krets, inklusive Andrew Cyrille, Ralphe Malik, samt framlidna Jimmy Lyons och Glenn Spearman.
      Ellis har turnerat och framträtt världen över med flertalet celebriteter inom nyskapande musik: Paul Bley, Alvin Curran, Marilyn Crispell, Myra Melford, samt Paul Plimley. Han har också samarbetat i stor utsträckning med dansare, skådespelare och konstnärer från Europa, Kanada och Amerika.
      Ellis har gjort ett stort antal inspelningar, minst 40 CD. Han fick sina första utmärkelser och uppdrag 1978, och 1991 blev han den förste musiker i Kanada som förärades Freddie Stone-priset, vilket årligen ges till en musiker som visat nyskapande och integritet inom sitt område.
      Hans musik är i nuläget mycket experimentell, och han använder elektronik i samband med sitt basspel. För närvarande delar Ellis sin tid mellan San Diego och San Francisco.


Foto:
Andrew Cowie

Diskografi - Biggi
Recensioner - REV