När Lennie Tristano 1949 släckte ljuset i inspelningsstudion och han och bandet började improvisera fritt utan förutbestämd form, med undantag för tidslängd och instrumentens spelordning, gjorde de nya landvinningar.

Sådan fri improvisation var bara ett av de spelsätt han och hans musiker ägnade sig åt. De utvecklade också olika sätt att spela över standardharmonik, och skrev nya melodier med utgångspunkt från den teknik som jazzmusiker börjat tillämpa under swingperioden och som i hög grad används inom bebop: Man tar standardlåtar som mall för nytt material. Förutom sina nya rytmiska och melodiska sonderingar lyckades Tristano och hans musiker bryta sig loss från den ofta använda AABA-formen, de undvek upprepning av fraser och gav på så sätt musiken ett överraskningselement.
   Även om gruppen Wow inte är ett repertoarband, ägnar vi oss på denna vår första CD åt låtar som har anknytning till Lennie Tristano och andra inom hans musikaliska sfär.
   Wow (som ursprungligen hette Captain Liftig) grundades när saxofonisten Klas Lindqvist och jag runt år 2000 började planka låtar av Tristano och Marsh. Det ledde till jam sessions då vi spelade dessa låtar, och till några gigs. Sedan blev det ett tillfälligt uppehåll när Klas flyttade till Stockholm, och det var inte förrän några år senare, då jag hade träffat Andreas Gidlund, som bandet började satsa seriöst på att lära sig låtmaterialet igen.
   Det mesta av musiken på denna CD har alltså anknytning till Tristano och hans medmusikanter, i detta fall Warne Marsh och Ted Brown, båda två tenorsaxofonister och elever till Lennie. Förutom deras musik gör vi en version av Bill Evans’ "Blue in Green". Melodin jag använder där kan kännas igen som John Coltranes solo på "Kind of Blue". Vi hyllar också Tommy Flanagan och Charlie Parker genom att spela "Freight Trane" och "Chi-Chi" som tvåstämmig blues, och som en bugning till Warne Marsh och Lee Konitz möblerar vi om lite i rytmen innan vi avslutar låten.
   Tristanos musikaliska inflytande lever vidare, och hans pianospel har onekligen influerat många olika pianister: Bill Evans, Herbie Hancock, Paul Bley och Andrew Hill, för att nämna några. Hans musik, liksom låtar av Konitz, Marsh, och Brown, tolkas fortfarande (kolla in International Hashva Orchestra med Nat Su och Mark Turner). Marshs and Konitz' inflytande på en lång rad saxofonister märks tydligt i dag (Turner, Seamus Blake, Chris Cheek, Nat Su, Greg Osby, bland andra).
    Jag känner starkt att dessa inspiratörers spelsätt för alltid har förändrat musiken en mycket positiv riktning. – Eric Liftig



Eric Liftig: tenorsaxofon, född i Hartford , Connecticut, USA. Bor i Göteborg sedan 1988. Har studerat i Miami, Florida och på Berklee College i Boston samt studerat privat för bl a Dave Liebman, Joe Viola och Jerry Bergonzi. I USA har Liftig spelat med Mike Kanen, Dave Goldblatt och Dave Kikoski. I Sverige är han medlem i följande band, Janner Ersson Big Band, Lars Sundberg Kvartett, Ray Charles Tribute Band, Vanessa Liftigs Fly Right.

Andreas Gidlund: tenorsaxofon, utbildad på Musikhögskolan i Göteborg. Kapellmästare för egna gruppen Andreas Gidlund Kvartett och har sedan starten 2000 släppt tre skivor med densamma.
   "Trots de konstnärliga ambitionerna och den tekniska briljansen så sätter Andreas Gidlund alltid lyssnaren i fokus när han kommunicerar sina melodiska budskap. Dynamisk, intensiv, modern traditionalism som bubblar av spelglädje!" (från Fasching webbsida).

Per Johansson: piano, är född i Österbymo i Östergötland. Bor sedan 1994 i Göteborg. Har efter avslutade studier på Musikhögskolan frilansat i div. musikaliska sammanhang från jazz, pop och gospel till olika sorters afrikansk musik. Spelar just nu med ex. Wow, Janne Ersson Big Band, Mobile Mama Jazzband, Annika Blennerhed, Karin Burman Band, Amanimini, Gothenburg Street, m.m. Jobbar också som lärare på Donnergymnasiet och Musikhögskolan i Göteborg.

Henrik Aronsson: kontrabas, har spelat bas sedan 1990. Musikstilarna har varierat med allt från hårdrock via klassisk musik till pop och jazz. Som frilansmusiker har jobben sendan 1997 spänt över allt från teater och shower till symfonisk musik, soul och pop. TV-framträdanden och stora scener har varvats med jazzklubbar och intimare miljöer som kyrkor, och det har även blivit en del turnerande mestadels i Norden och Europa. Har spelat med bl.a. Bohuslän Big Band, Ronnie Hartley´s promenadorkester, Emrik, Helen Sjöholm, Svante Thuresson, Galenskaparna & Aftershave, Lew Soloff m.fl.

Chris Montgomery: trummor, född och uppväxt i Karlstad. Studerat på musikhögskolan i Göteborg mellan 02–05. Frilansat som musiker sedan dess. Spelat med Harald Svensson, Lina Nyberg, Magnus Lindgren, Rigmor Gustafsson m.fl.

Pressbilder
Recensioner